Viikon opetusvinkit -arkisto

Digiaikaa innovoimaan

Malli tieto- ja viestintätekniikan tuomisesta koulun toimintaan,

pedagoginen pyramidi opetusjaksojen suunnittelun avuksi.

Tieto- ja viestintätekniikka opetukseen digivalmennuksella

Digiaikaa innovoimaan

 
eOps 3.0

Opetussuunnitelma verkossa

Ylöjärvellä on toteutettu verkkoon kaupungin eOPs, joka on oppiaine- ja luokka-astejakoinen.  Tällä mallinnustyöllä on valmistauduttu vuonna 2014 julkaistavien Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden julkaisemiseen.

eOps 3.0 – elävä opetussuunnitelma verkossa

eOps 3.0 -hankkeen sivut

eops

 
Epun mediareppu

Epun mediareppu -hankkeessa kehitetyn kamerasuunnistus -mallin avulla uudet (esi)oppilaat saavat perehtyä koulurakennukseen ja siellä kulkemisen sääntöihin kokeneemman tutor-oppilaan avustuksella. Epun mediareppu hankkeen sivuilla myös muita hyviä käytännönvinkkejä esi- ja alkuopetuksen tvt-käyttöön.

epun mediareppu kamerasuunnistus 2

Ohjeet kamerasuunnistukseen

Epun mediareppu -hankkeen pedagogisia malleja

 
Innokas

Innokas! vk 38

– Innovatiivisen koulun idea ulottuen opettajuuteen, oppimiseen, johtajuuteen ja yhteistyöverkostoihin keinona teknologia- ja yrittäjyyskasvatus ja arvoina avoimmuus, vuorovaikutteisuus, erilaisuuden hyväksyminen ja aloitteellisuuden arvostaminen –

Luovuutta ja innovatiivisuutta robotiikan avulla

Each One Teach One – tutoroppilaat ohjaajina ja opettajina

Tunnetaitoja nukketeatterin avulla

Innokas-hankkeen sivut

 
Innopaja 

innopaja_posteri_Kaarina

Teematyöskentelyä tragetonmenetelmällä – Intelligent på tangent

Opiskelutekstin avaaminen

Lisätehtäviä matematiikkaan

Videokertomuksia iPadilla

Innopaja – hankkeen sivut

 
Kuperkeikka ja projekTori

Turun_keskiaikap_iv_t_20111_logomusta

Kuvasarja: Keskiaika Kokkolassa – Saarimäen markkinat -tapahtumasta

Toiminnallisissa työpajoissa opitaan ainerajat ylittäen kaikilla aisteilla

Kuperkeikka ja projek Tori – hankkeiden sivut

 
Kätsy – Käyttäjäystävälliset oppimisympäristöt integroimalla IT-sovelluksia lukion ja perusasteen opetukseen

Oppimisympäristöajattelun tavoitteena on kehittää opetukseen ja oppimiseen liittyvien tilojen, menettelyjen, toimintamallien ja työtapojen kokonaisuutta, joka tukee entistä paremmin sekä kouluissa ja oppilaitoksissa että niiden ulkopuolella tapahtuvaa oppimista.

Hankkeen tavoitteet ja eteneminen

Hankkeen Internetsivut

kätsy

 
Mato

Oppituntitallenteet lukiomatematiikan opetuksessa

Mato – hankkeessa pilotoitiin ja testattiin tallenteiden tekemistä laitteistokoonpanolla, jossa kaikki luokkahuoneen pääte- sekä opetuslaitteet saadaan laadukkaasti ja helposti mukaan tallenteisiin. Lisäksi haluttiin testata sellaista järjestelmää, joka voidaan integroida käyttäjätunnistuksella käytössä olevaan oppimisalustaan (Moodle).

mato-logo

Oppituntitallenteet lukiomatematiikan opetuksessa MATO

MATO -hankkeen sivut

 
Mobiilisti maailmaan

Mobiilisti maailmaan -hankkeen luoma toimintamalli antaa kuvan tutkivan oppimisen ja osallistavan pedagogiikan käytöstä luontokouluympäristöissä ja koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä yleensä.

mobiilisti maailmaan

Yhteistoiminnallisen mobiilin karttasovelluksen käyttö tutkivassa oppimisessa ja osallistavassa pedagogiikassa

Mobiilisti maailmaan –  hankkeen sivut

 
Mobiluck

Mobiiliopetusteknologia lukiolaisen arjessa ja oppimisen tukena

QR-koodit koulussa

Taloustiedon opettamista ja markkinointia videoin iPadilla toteutettua

Oppijalähtöisyyttä matematiikan opiskeluun

Linkki hankkeen blogiin:http://finnedmob.blogspot.fi/

logomobi

 
Molla

Molla ABC – kirjain- ja numeropeli

Esiopetusikäisille suunnatussa maksuttomassa, suomenkielisessä oppimispelissä harjoitellaan tekstauskirjainten ja numeroiden piirtämistä ”puuhun kaivertamalla”. Peliä voit pelata niin tabletlaitteilla, kosketustaululla kuin tietokoneella piirtoalustan kanssa. :

2-300x225

Pelaa peliä selaimessa
Voit hakea pelin maksuttomasti myös suoraan AppStore ja Google Play -kaupoista

Molla – hankkeen sivut

 
Musiikkiteknologian opetussuunnitelman harmonisointi

Hankkeen tavoitteena on ollut kehittää ja yhtenäistää musiikkiteknologiaa oppiaineena musiikkioppilaitoksissa  valtakunnallisesti. Hanketyön lopullisena tuloksena on musiikkiteknologian opetussuunnitelmamalli, joka on perusta ja yhtenäinen pohja tuleville musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmauudistuksille. Samalla tarkoitus on kerätä hyviä käytänteitä musiikkiteknologian opettamiseen liittyen.

Musiikkiteknologian opetussuunnitelma, pilotoimaton

Musiikkiopisto Avonia esittelee musiikkiteknologian opetustaan seuraavissa videoissa:

Musiikkiopisto Avonian musiikkiteknologia

Musiikkiopisto Avonian musiikkiteknologialuokka & rytmimusiikkiosasto – Calling You

 
Opeka – Opetusteknologisten ekosysteemien kartoitin

Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.  Se on kaikille käytettävissä oleva järjestelmä, jonka käyttöönotto ei vaadi kuin sähköpostiosoitteen. Se antaa opettajille sekä koulun ja kunnan edustajille tietoa heidän omista TVT-valmiuksistaan suhteessa muihin opettajiin, kouluihin ja valtakunnalliseen tilanteeseen.

Lisätietoa Opekasta

Opeka -työkalu

Opeka video

 
Oppijat.fi
Aarreseikkailu kuvailmaisua ja kirjoittamista integroimassa

Tutustutaan tilastotieteeseen Excel-harjoitusten avulla

Maan ja maanosan kulttuuria tutuksi yhteisprojektilla

Oppijat.fi – hankkeen sivut

oppijat logo
 
PaikkaOppi

PaikkaOppi -hankkeessa kehitettiin  monipuolinen oppimisympäristö paikkatietotaitojen, maantieteen ja ympäristön tutkimuksen opetukseen. Sivusto tarjoaa koulujen käyttöön monipuolisia työkaluja, aineistoja ja tehtäviä paikkatietotaitojen perusteiden opetukseen sekä oman lähiympäristön tutkimukseen paikkatietomenetelmiä hyödyntäen:

PaikkaOppi – paikkatieto-opetusta verkossa (pdf)

PaikkaOppi – hankkeen sivut

Paikkaoppi
 
Pieniä ihmisiä – Suuria tarinoita

Tässä terveiset Pieniä ihmisiä – Suuria tarinoita Raahen hankkeesta.

Mediataidoilla luovuus ja ilmaisutaito videoksi

Pieni ihmisiä – Suuri tarinoita hankkeen sivut

Seitsemän lammasta valloittaa maailman
 
Sormet -hanke

Sormet-hankkeessa on kehitetty käytännönläheisiä vinkkejä,ideoita ja tietoa iPadin hyödyntämisestä oppimisessa ja opetuksessa. Hankkeen tuotoksena syntyi Sormeilua 2 – kirja, joka pohjautuu Opetushallituksen oppimisympäristöjen Sormet – ja Etu-Sormet – kehittämishankkeiden tuloksiin. Kirja selvittää mm. mikä iPad on ja mitä sillä voi tehdä opetuksessa ja oppimisessa. Lisäksi kirjasta löytyy materiaalia tiedonhankintaan.

Sormeilua 2 -kirja (Ladattavissa myös iBooksista)

Sormet-hankkeen sivut

sormet hanke

TeknoEmo

Säestyspankki

Verkko-oppimispelit musiikin perusteiden opetuksessa

Musiikkiteknologian opetus, Laitteet ja ohjelmistot

TeknoEmo – hankkeen sivut

TeknoEmo

 
TVT opetuksen eriyttämisen tukena

Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään monipuolisesti opetuksen eriyttämisen tukena. Tarkoituksena on tukea tvt:n joustavaa ja monipuolista käyttöä osana koulujen arkipäivän toimintaa. Lähtökohtana on, että oppilaat pääsevät opiskelemaan oman taitotasonsa ylärajoilla.

Oppikirjaton matematiikan opetus: murtoluku-jakso (pdf)

TVT opetuksen eriyttämisen tukena -hankkeen sivut

tvt eriyttämisen tukena

VIDEO: Opettajien kokemuksia TVT:n käytöstä opetuksen eriyttämisen tukena.

 
Unelmakoulu

Sähköinen portfolio

Unelmasalkun, eli sähköisen portfolion myötä kieltenopettajat Marjo Kekki ja Sari Jarva ovat päässeet eroon mappipinoista, jotka ennen hallitsivat luokkatilaa.

Lue Marjon ja Sarin kokemuksia sähköisestä portfoliosta

Unelmakoulun sivut

dreamschool-logo

 
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s